Bij veel klanten en werkplekken waar ik kom krijg ik regelmatig vragen over de zogenoemde glazenwassers maffia/oorlog. Daarom heb ik besloten om maar eens een blog te wijden aan dit onderwerp, waarin ik mijn persoonlijke mening zal geven en toelichten. Voordat ik begin wil ik even kwijt dat dit puur mijn persoonlijke visie is op deze situatie, want ik distantieer mij volledig van deze praktijken.
Onderlinge strijd
Deze onderlinge strijd tussen glazenwassers bevindt zich altijd in de particuliere sector. Glazenwassers hebben dan een aantal klanten in één buurt bij elkaar. Dit noemen ze dan ook wel wijkwerk. Allemaal prima dacht ik zo, glazenwassers aan het werk en verdienen hun geld en de mensen thuis hebben allemaal lekker schone raampjes.
Nu kan een glazenwasser op verschillende manieren aan zo’n wijk komen. Dit kan omdat hij in nieuwbouw wijken er vroeg bij was en dus zo mensen heeft overtuigd en dus op eigen kracht zo’n wijk heeft opgebouwd, maar je kan ook een wijk kopen van een andere glazenwasser die van een wijk af wilt omdat hij het te druk heeft of iets dergelijks.
Ongeschreven regel
Nu heerst er een beetje een ongeschreven regel onder de glazenwassers en dat is dat je iemand zijn wijk respecteert en daar dus niet zomaar klanten probeert weg te trekken. Terecht of niet? Nou als een glazenwasser een wijk koopt van een andere glazenwasser en hij betaalt hier bijvoorbeeld €1000,- voor en stel dat het €250,- in de maand opbrengt dan moet het dus 4 maanden gewassen worden voordat de glazenwasser zijn investering terug verdient heeft. Ineens staat er na een maand een andere glazenwasser zichzelf te verkopen in die wijk voor de helft van de prijs, dat is dan natuurlijk heel vervelend als je er zelf net veel voor betaald heb en vervolgens direct klanten verliest. Veel glazenwassers zien dit als broodroof en besluiten eigen rechter te spelen en gaan zelf wel even aan de desbetreffende concurrent op een agressieve manier laten weten dat ze dit niet pikken met soms hele nare gevolgen van dien.
Zelfs klanten krijgen hier soms mee te maken
Het kan zelfs zover gaan dat klanten zelf worden bedreigd. Zij worden dan gewaarschuwd dat zij niet mogen overstappen naar een andere glazenwasser. Er zijn helaas al vele voorbeelden van dit soort situaties die volledig uit de hand gelopen zijn. Als je mij vraagt hoe ik deze hele situatie zie dan kan ik daar heel duidelijk in zijn.
Ik vind het belachelijk en asociaal! De glazenwassers die deze achterhaalde methode hanteren spelen eigenlijk twee keer voor eigen rechter. Niet alleen wanneer ze verhaal halen, maar ook al wanneer ze zich bezig houden met deze “ongeschreven regel”. Natuurlijk is het fijn als je werk gerespecteerd wordt door anderen, maar iedere ondernemer in heel Nederland van welke bedrijfstak dan ook mag zelf bepalen waar, hoe en bij wie hij reclame wilt maken om zijn product/dienst te verkopen. En welk tarief daarvoor gevraagd wordt bepaald ook deze eigenaar toch echt helemaal zelf en niet de concurrent.
Concurrentie hoort erbij
Concurrentie hoort er nou eenmaal bij in het zakenleven en je moet gewoon zorgen dat je eigen werk en presentatie helemaal naar wens is van de klant en dan zal de klant echt niet zomaar 1,2,3 opstappen. Wanneer een klant niet tevreden is over jou werk of misschien een broer heeft die ramen kan lappen en dat gratis voor hem/haar doet (misschien kan deze klant het geld niet eens missen) dan heeft de klant het volledige recht om daarmee te doen wat hij/zij wilt. Klanten verliezen is heel vervelend, maar je bent toch ondernemer? Los het dan ook zakelijk op en laat je van je beste kant zien om de klant voor je terug te winnen.
Te gek voor woorden
Het zou toch te gek voor woorden zijn als ik elke dag me boodschappen haal bij de Albert Heijn en besluit vanaf morgen dat ik naar de Jumbo wil dat dan de eigenaar van de Albert Heijn mij even gaat vertellen dat ik dat niet mag en dat hij vervolgens even de directeur van de Jumbo aan ze oor gaat trekken, omdat ik als klant besloten heb dat ik naar de Jumbo ga. Wat ik spijtig vind is dat sommige huishoudens niet eens gebruik kunnen maken van een goede, nette en betrouwbare glazenwasser die zij zouden willen, omdat veel goede, sociale glazenwassers geen zin hebben en geen tijd hebben voor deze situaties en dus dit ook niet opzoeken met als gevolg dat ze niet snel een wijk in zullen lopen waar al een glazenwasser zit, terwijl dit huishouden die glazenwasser helemaal niet wilt.
Wat vind jij?
Ik denk dat ik mijn visie hierop wel duidelijk heb gemaakt en ben ook zeer benieuwd naar andere meningen erover. In ieder geval distantieer ik mij volledig van deze werkwijze, want dit heeft niets te maken met een bedrijf runnen en of klantbehoud.
Jordy Fernhout